torsdag 13. desember 2012

NISSER !!!!!!

Skrev i et tidligere innlegg om arbeidsfordelingen når det gjelder å ordne til jul!Ser nå på bildet,uten at eg tenkte meg om når eg dekorerte litt av stuen.At nissepappa og sønn,koser seg med dyr og spiser på epler,men nissemamma strikker for harde livet,sikkert nye sokker,og lillesøster har fått beskjed om å lage graut med risskuffa i hånden og hekletøyet i lomma.Innarbeid,at slik er det,småforandringer til det bedre må gjøres!



Disse Isoldersnissene var starten på min altoppslukende hobbyinterresse eg fekk da eg kom til Hardanger.Symaskin og strikking litt kjennskap,men da var mamma til stede og kunne hjelpe,nå måtte eg klare det selv!Gjikk på kurs for å lage kropp,foreldrene og tove ull,sy i lealøst stoff,kropp,lånte svigermor sin symaskin,ja eg blei svett,men ga meg ei.Klær skulle de ha før julen var der,sydde og strikket dag og natt,innimellom hotelljobbing/kjøkken.Nissepappa har tilogmed fått strikket hjerter på koften sin,prøvde meg på hel på sokkene hans.Aldri strikket sokker,og heller ikke gjort det siden.Noe flate i ansiktet,og øynene helt opp i pannen,men de har sin sjarm,må frem hver jul,og eg er stolt over de.Tok noen år før de fikk unger.
Dette var også et nissekurs som Harding Quilten arrangerte,men hvem som lærte oss,husker ei!Kjempekjekt var det,og at kroppen ble laget ved hjelp av pappkjegler,garnkjeggler fra strikkemaskiner,eller isoporkjeggler,det husker eg:-)Engel laget eg også,annen teknikk,men ei bilde enda!

3 kommentarer:

  1. Koselig nissefamilie. Isoldenissene er jo bare helt herlige. Jeg laget også en Isoldenisse for mange år siden - uten å gå på kurs.. han ble veldig tynn og mager, men han får sitte fremme hele året oppå hytten.. Jeg har nok planlagt flere, men det er ikke gjort i full fart, det heller..

    SvarSlett
  2. Herlig nissefamilie du har. Jeg har kun to så din produsjoner imponerande.
    Ha gode førjulsdager!

    SvarSlett
  3. Såå mange fine nisser! Kjempefine dei små eg fekk også;)

    SvarSlett